Als Dubai in het nieuws komt is het vooral vanwege de waanzinnige projecten die hier gerealiseerd zijn, in aanbouw zijn of nog gebouwd moeten worden. Waar andere bestemmingen genoegen nemen met slechts één wereldwonder doet Dubai haar best om elke vierkante kilometer woestijn én zee te vullen met projecten die ieders fantasie voorbij gaat. Groot, groter, grootst is iets wat hier zeker opgaat en tot de wereldwijde kredietcrisis eind 2008 leek het er hier op dat werkelijk alles mogelijk was. Inmiddels blijkt ook hier de geldkraan niet meer zo uitbundig te stromen dan voorheen, waardoor enkele projecten vertraagd zullen worden, in kleinere vorm gerealiseerd worden of uiteindelijk helemaal afgeblazen worden.
Opvallende projecten zijn de palmeilanden, Burj Khalifa, de Dubai Creek Tower en het Dubai Canal. Het is vooral de snelheid en doeltreffendheid waar men in Dubai bewondering mee behaalt. Hier geen tientallen jaren aan procedures, maar gewoon zo snel mogelijk na het vormgeven van de plannen starten met de bouw. Dit is een belangrijke pijler onder het succes van het hedendaagse Dubai.
Op deze pagina doen we een greep uit de vele projecten die gerealiseerd zijn, in aanleg zijn, nog gebouwd moeten worden of die uiteindelijk geannuleerd zijn.
Burj Khalifa
Sinds 2008 het hoogste bouwwerk dat ooit op aarde gebouwd is: de immense wolkenkrabber Burj Dubai. Als je bij het kunstmatige meer ten zuiden van de toren staat besef je hoe enorm groot het bouwwerk is. Op ons maakte de aanblik van deze kolos in ieder geval heel veel indruk en het van dichtbij bekijken is een must bij een bezoek aan Dubai. Op 4 januari 2010 is Burj Dubai officieel en is bekend gemaakt dat de uiteindelijke hoogte 828 meter geworden is. Dit is later overigens bijgesteld naar 829,84 meter, op basis van nametingen. De naam is bij de opening veranderd in Burj Khalifa.
Het observatiedek van Burj Khalifa, dat op de 124e en 125e verdieping is aangelegd, is de belangrijkste attractie van Dubai geworden. Jaarlijks genieten miljoenen bezoekers van het uitzicht vanaf Burj Khalifa.
Dubai Fountain
Als je het over Burj Khalifa hebt, dan moet je de daarbij gelegen fonteinen ook noemen. De Dubai Fountain is de grootste fonteinshow ter wereld. Iedere avond spuiten de fonteinen vele liters water omhoog. Dat wordt begeleid door verschillende licht- en muziekarrangementen. Deze geweldige show is helemaal gratis te bewonderen. Zeker in het winterseizoen kan het daarom enorme druk zijn rondom kunstmatige meer waar de fonteinshow plaatsvindt.
Dubailand
Dubailand had veruit het grootste entertainmentcomplex ter wereld moeten worden. Bij de presentatie van de plannen in 2003 had men het over een stad in een stad. Maar liefst 60 miljard euro (60.000 miljoen euro) zou het project initieel gaan kosten. De wereldwijde kredietcrisis trok ene enorme streep door deze plannen. De eerste delen van Dubailand waren al in aanbouw toen de werkzaamheden in 2008 stopgezet werden. Sommige onderdelen waren al af, andere delen zijn later voortgezet.
Men had het over grootste pretparkenterrein ter wereld dat alle bestaande Disneyparken zou overtreffen. Dubailand zou niet één pretpark, maar een verzameling van pretparken zijn die ieder hun eigen thema zouden hebben. In Attractions & Experience World zouden onder andere Legoland Dubai, Six Flags, Sahara Kingdom, Falconcity of Wonders, Movieworld en een Universal Studios komen. In ‘Retail and Entertainment World’ waren verschillende winkelmogelijkhedden inclusief een enorme vlooienmarkt bedacht.
Slechts een deel van Dubailand is uiteindelijk gerealiseerd. De naam Dubailand als overkoepelende naam wordt niet meer gebruikt. Sommige onderdelen zijn op een andere locatie geopend, zoals Legoland Dubai. Dat is in 2016 geopend binnen Dubai Parks and Resorts, bij Jebel Ali. Dat is op 35 kilometer afstand van de oorspronkelijk bedachte plek.
Het ‘falen’ van Dubailand wordt gesymboliseerd door de eenzame toegangspoort van Universal Studios Dubai, die langs de snelweg van Dubai naar Al Ain te vinden is. Het pretpark zelf is daar niet meer gebouwd.
Burj Al Arab Hotel
In Dubai staan een aantal gebouwen die je met geen enkel ander gebouw ter wereld kunt vergelijken. Een voorbeeld hiervan is het Burj Al Arab hotel. Inmiddels is de wereld al lang gewend aan dit hotel in de vorm van een zeil dat zich in het water voor Jumeirah Beach bevindt. Hierdoor vergeet men wel eens hoe bijzonder de architectuur, de structuur en de gebruikte materialen van Burj Al Arab zijn. De bekleding van het atrium van geweven vezeldoek dat met teflon behandeld is, is een zeer uitzonderlijke methode.
Al Maktoum International Airport
Ten zuiden van Jebel Ali is men in 2008 begonnen met het aanleggen van deze nieuwe luchthaven: Al Maktoum International Airport. Zodra deze airport klaar is zou het de grootste luchthaven ter wereld moeten zijn, zowel wat betreft goederen- als personenvervoer. In augustus 2010 opende het eerste deel van de luchthaven, de verwachting is dat men pas rond het jaar 2027 helemaal klaar is met de aanleg van het vliegveld. In 2008 sloeg de kredietcrisis toe en in 2020 kreeg de coronapandemie een enorme impact op de luchtvaart. De vraag is op dit moment in hoeverre de oorspronkelijke plannen voor Al Maktoum International Airport nog realistisch zijn. De kans is aanwezig dat het project wederom aangepast en/of vertraagd zal worden.
Met 6 landingsbanen die 24 uur per dag gebruikt kunnen worden, ontstaat er een passagierscapaciteit van zo’n 150 miljoen per jaar (bijna een half miljoen per dag) en 12 miljoen ton aan vrachtcapaciteit. Bij de grootste luchthaven hoort natuurlijk ook de grootste parkeergelegenheid. Naar schatting moeten er op het hele luchtvaartcentrum zo’n 100.000 parkeerplaatsen aangelegd worden.
Dubai Metro
Metrolijnen zijn niet bijzonder voor een stad, maar in dit geval wel de snelheid waarmee er een compleet metronetwerk uit de grond gestamp wordt is wel heel erg bijzonder. Het miljarden euro’s kostende netwerk kreeg groen licht in 2005 en de bouw is in 2006 begonnen. In 2009 opende het eerste deel van het metronetwerk en het gehele project was in 2012 gereed. Dubai telt sindsdien 2 metrolijnen met een totale lengte van 70 kilometer en 47 stations. Er zijn plannen voor twee extra lijnen van ieder bijna 50 kilometer lang. Eén van die lijnen moet de bestaande luchthaven en de nieuwe luchthaven met elkaar verbinden. Dubai Metro is een modern en efficiënte vorm van reizen, die men in een ongelooflijk kort tijdsbestek aangelegd heeft. Voor reizigers is het leuk om te weten dat een redelijk deel bovengronds is. Hierdoor heb je een fraai uitzicht op stukken van Dubai.
Kunstmatige eilanden
Dubai heeft de afgelopen jaren vele vierkante kilometers aan landoppervlakte erbij gekregen door delen van de Perzische Golf droog te leggen. Een prachtig project waarbij men door middel van het aanleggen van kunstmatige eilanden de kustlijn van Dubai enorm vergroot heeft. De Palmeilanden zijn één van de moderne wereldwonderen. Palm Jumeirah is het eerste project en heeft als grote publiekstrekker het op de kop gelegen Atlantis The Palm Hotel met het bijbehorende Aquaventure waterpark.
Deira Island is inmiddels in een redelijk vergevorderd stadium. Het oorspronkelijke idee was om hier een eilandengroep te maken zoals bij Palm Jumeirah. De kredietcrisis gooide ook hier roet in het eten. Voorlopig is het idee om het bij de vier reeds opgespoten eilanden te houden. De eerste strandhotels hebben hier hun deuren al geopend. Voor de Nederlandse markt is vooral het RIU Dubai hotel de moeite waard. Het is één van de weinige hotels in Dubai dat je op basis van all-inclusive kunt boeken. De gunstige ligging ten opzichte van historisch Dubai en de directe toegang tot het strand en de Perzische Golf maken van dit viersterrenhotel een gewilde accommodatie.
Voor de kust van Jumeirah Beach Residences is het Bluewaters Island aangelegd. Dit anderhalf miljard euro kostende project heeft een ontwikkelingsperiode gehad van ruim 5 jaar. Het eiland zal meerdere hotels, ongeveer 200 horecazaken en verschillende winkels bevatten. De grote publiekstrekker is het enorme reuzenrad, dat zich nu het grootste reuzenrad ter wereld mag noemen. Ain Dubai heeft een hoogte van maar liefst 250 meter ruimschoots de nummer één geworden is. Er kunnen maximaal 1400 passagiers tegelijkertijd meedraaien in het rad. Daarvoor worden 48 passagierscapsules gebruikt.
Dubai Marina
Ooit lag er in het zuiden van het emiraat Dubai een strand waaraan wat hotels stonden. Het was een soort van oase in de verder vrijwel lege woestijn. Nu staat daar een compleet nieuwe wijk: Dubai Marina. Dit gebied nabij Dubai Internet City en Dubai Media City is na volledige realisatie de grootste kunstmatige jachthaven ter wereld. Dubai Marina bestaat uit maar liefst zo’n tweehonderd flatgebouwen, heel veel water en de Dubai Marina Mall. Wie de Dubai Marina bezoekt heeft het idee dat er een complete nieuwe stad is verrezen op een lokatie waar aan het begin van deze eeuw alleen maar enkele luxe hotels, strand en vooral veel woestijnzand te vinden was.